lørdag, desember 16, 2006

Skypecast

Min Beijingbaserte kollega og kamerat Erlend hadde, til tross for helg, arbeidsdag i dag - samtidig med at langrennsherrene gikk 30 km fellesstart i La Clusaz og på tv. Som vanlig kvitrende fornøyd kunne han melde om at lydforholdene på NRKs nettradio var prima, så det var ikke noe problem å følge med på prestasjonene.

Å høre på langrenn kan være spennende, men det er nå en gang hakket bedre å se dem danse over snøen. Om NRK i det hele tatt hadde vist det på web-tv'en sin, så hadde det nok blitt strupa på vei til utabygds IP-adresser. Å se langrenn på tv må da være en menneskerett - iallfall når en er norsk og dermed født med ski på beina. Noen mener at Kina ikke alltid er så flinke til sånne menneskerettighetsgreier, så derfor tenkte jeg at jeg måtte bidra. Jeg fyrte opp webkameraet, sikta det inn på skjermen og sende i vei på Skype til Erlend som kjørte bildet i full skjermstørrelse på andre sida.

Blei ganske bra, det. Bare se her i Erlends post om Ski-nørding. Er ikke sikker på om Bernander er like glad i sånne løsninger, men jeg betaler nå lisensen min, så han må gjerne komme innom på kaffi.

Ingen kommentarer: